Träna med Medley

Träna med Medley

Följ med mig och Medley fram till Vansbrosimningen i serien "Träna med Medley".

Träna med Medley

I "Träna med Medley" på Vansbrosimningens Instagramkonto ger jag tips på teknikövningar som kan göra dig till en bättre simmare.

Vansbrosimningens webbsida hittar du träningsprogram i tre olika nivåer. Hanna Eriksson delar med sig av tips för dig som vill bröstsimma loppet. Jag ger inspiration till dig som vill klara att crawla hela loppet och till dig som vill simma det på under 50 minuter. Du hittar även förslag på teknikövningar samt filmer på hur de ska genomföras.

Crawlkurs eller PT-pass

Komplettera gärna den egna träningen under våren med en crawlkurs. På Medleys webbsida hittar du aktuellt kursutbud på just din ort.

Lycka till med träningen mot Vansbrosimningen!

1. Introduktion - Träna med Medley
Vi vill hjälpa dig att komma i form till sommarens lopp. Här på Instagram kommer vi att tipsa om vad du kan göra för att bli en bättre simmare.

2. Crawl/frisim - vattenläge (teori)
Oavsett vilken nivå du befinner dig på i din simning är det jätteviktigt att hitta ett bra vattenläge. I veckans inlägg av Träna med Medley får du veta varför.

3. Crawl/frisim. Vattenläge (övningar)
Den här veckan visar vi tre övningar som kräver kroppskontroll i vattnet och som lär dig att hitta rätt flytläge.

4. Crawl/frisim. Benspark (teori)
Hur ska en bra frisimskick se ut? Och hur mycket ska man egentligen sparka? Den här veckan pratar vi benspark i Träna med Medley.

5. Crawl/frisim. Benspark (övningar)
I dagens avsnitt av Träna med Medley visar vi tre bensparksövningar – benspark mot kanten, benspark med platta och vertikal benspark. Lycka till med träningen!

6. Crawl/frisim. Rotation (teori)
Det finns många anledningar till att man ska rotera kroppen i frisim. I dagens avsnitt av Träna med Medley berättar vi hur och varför.

7. Crawl/frisim. Rotation (övningar)
Idag visar vi två övningar som bland annat är bra för att öva på rotationen. Den första, stop n go, kan kännas lite lättare om du simmar med fenor. Prova gärna både med och utan.

8. Crawl/frisim. Andning (teori)
Att hitta rätt i andningen är för de flesta nybörjarna den allra största utmaningen i frisim. Även för den mer erfarna simmaren finns fördelar med att slipa på andningstekniken.

9. Crawl/frisim. Andning (övningar)
I veckans avsnitt av Träna med Medley visar vi några övningar som kan hjälpa dig att få en förbättrad andningsteknik. Att få till en riktigt bra, snabb och effektiv andning är knepigt, så ha tålamod i träningen.

10. Crawl/frisim. Armtag (teori)
Det är från armtaget du får det mesta av din framåtdrift i vattnet. Tack vare rotationen kan få kraft från hela bålen i armtaget, vilket leder till mindre belastning på axlarna. Idag går vi kort igenom armtagets olika delar.

11. Crawl/frisim. Armtag (övningar)
I veckans avsnitt av Träna med Medley bjuder vi på tre övningar som är bra för att träna på armtagets olika delar. Avsnittet är också det sista på temat crawl/frisim. Nästa vecka förflyttar vi oss in i gymmet.

12. Rörlighet (övningar) - Samuel Bälter
För simmare är det viktigt att ha en bra rörlighet, framför allt i höfter och axlar. I veckans avsnitt visar Samuel Bälter två övningar som hjälper dig att förbättra din rörlighet. Upprepa varje övning tio gånger per sida, och gör dem så ofta du kan. Gärna varje dag.

13. Rörlighet (övningar) - Samuel Bälter
I veckans avsnitt visar Samuel Bälter två övningar som främjar rörligheten i överkroppen. Tänk på att hela tiden slappna av och sänka axlarna när du gör övningarna. Gör varje övning i tre set på ungefär 45 sekunder vardera.

14. Styrketräning (övningar) - Samuel Bälter
För att hålla sig stark och skadefri är det viktigt att komplettera sin simning med styrketräning. I veckans avsnitt av Träna med Medley visar Samuel Bälter övningar för en starkare bål. Upprepa varje övning så länge du kan göra det med bra teknik. Försök förläng tiden vid varje träningstillfälle.

15. Styrketräning (övningar) - Samuel Bälter
I dagens avsnitt av Träna med Medley och visar Samuel dig tre övningar du kan göra i gymmet för att stärka din överkropp. Gör ca 10-12 repetitioner av varje övning, förutsatt att du hela tiden kan bibehålla en bra teknik. Lycka till!

16. Bröstsim. Position (teori) - Hanna Eriksson
Idag och några veckor framöver kommer Hanna Eriksson från Medley Säby sim- och sporthall tipsa om hur du kan utveckla din bröstsimsteknik.

17. Bröstsim. Position (övningar) - Hanna Eriksson
I veckans avsnitt av Träna med Medley får du tips på två övningar som kan hjälpa dig till en bra position i vattnet och ett ökat glidmoment.

18. Bröstsim. Arm/ben (teori) - Hanna Eriksson
Hur ska arm- och bentagen se ut i bröstsim? Det berättar Hanna Eriksson från Medley Säby Sim-och sporthall mer om i veckans av snitta av Träna med Medley.

19. Bröstsim. Arm/ben (övningar) - Hanna Eriksson
I veckans avsnitt av Träna med Medley bjuder Hanna Eriksson på tre övningar som kan hjälpa dig att effektivisera dina arm- och bentag.

20. Öppet vatten. Utrustning
Nu är det hög tid att börja simma utomhus i öppet vatten. I veckans avsnitt av Träna med Medley ger Sofia Demnert tips på vad du kan behöva för utrustning när du ska simma i sjöar och hav.

21. Öppet vatten. Kom igång utomhus
Det är många som tycker det är lite läskigt att simma utomhus. Här tipsar Sofia Demnert om hur du kan komma igång med din öppet vattensimning. Ta god tid på dig och glöm inte njuta av hur härligt det är att simma i sjöar och hav.

22. Öppet vatten. Navigering
En av de stora skillnaderna mellan att simma i bassäng och öppet vatten är att vi måste navigera för att komma dit vi har tänkt oss. Det kräver lite träning att få bra flyt och effektivitet i sin navigering. I veckans avsnitt av Träna med Medley ger Sofia Demnert några tips.

23. Öppet vatten. Drafting/trängsel
Veckans avsnitt av Träna med Medley handlar om drafting och trängsel. Är du van att simma ensam kan det vara en god idé att börja träna med andra och bli bekväm med närkontakt i vattnet. För dig som strävar efter en snabb tid är drafting det bästa sättet att spara både energi och sekunder. Sofia Demnert berättar hur.